Kor langt kan ein gå i undersøkinga av sambandet mellom musikk og rørsle? Kunstnarskapen til koreograf Anne Teresa De Keersmaeker fungerer som fasit på dette spørsmålet. I tillegg markerer ho ei av dei viktigaste endringane i dansen i nyare historie.
PANGSTART
Dansekritikarar verda over klødde seg i hovudet då Anne Teresa De Keersmaeker presenterte verket Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich i 1982. For det første presenterte den då 22 år gamle dansaren og koreografen eit unikt danserisk materiale og rørslespråk. For det andre kom gjennombrotet plutseleg og overraskande. Det at koreografen var ung, ukjend og kvinne (!) gjorde ikkje pangstarten mindre høglydt. I den europeiske danseverda var det høgst uvanleg at ein koreograf kunne kome ut av tilsynelatande ingenting. I eit kunstfelt der aktørar blir meisla fram gjennom årelang skulering, og deretter gjerne i kompani og i mentorliknande samarbeid med høgareståande koreografar, var tanken rundt ei «independant woman» ganske uventa. Den amerikanske postmodernismen hadde rokka ved desse spelereglane eit par tiår tidlegare, men i Europa hadde likevel tilhøyrighet mykje å seie for kva som vart verdsatt og vist. La oss sjå nærare på det som gav utgangspunkt for gjennombrotet og det som i dag er blitt ei 36 år lang undersøking av forholdet mellom rørsle og musikk.
STARTSKOT
Anne Teresa De Keersmaeker vart fødd i 1960 og vaks opp i det provinsielle Belgia. I ungdomsåra arbeidde ho intenst for å bli fløytist. Dans og klassisk ballett vart ein del av livet i dei siste åra ved eit akademi for musikk og dans i Brüssel, noko som tente interessa for dansen. I 1978 søkte ho seg til danseskulen MUDRA i Brüssel. MUDRA vart grunnlagt av den kjente koreografen og ballettmeisteren Maurice Béjart. Skulen vart driven i samband med operahuset i byen, le Théâtre Royal de la Monnaie og Béjart sitt kompani, Ballet of the XXth Century. Utgangspunkt og praksis ved skulen var tradisjonell – satt i ei klassisk innramming – sjølv om Béjart tok små steg mot eit meir moderne uttrykk. Repetitøren og rytmikaren Fernand Schirren påverka De Keersmaeker mest ved MUDRA. Overgangen vart stor då ho i 1980 reiste til New York City for å studere dans ved Tisch School of the Arts. I tillegg til dans utdanna skulen kunstnarar innan dei fleste kunstsjangrar, frå musikk og teater til film- og fotokunst. Verdsmetropolen er krybba for den postmoderne dansen som utvikla seg på tidleg 1960-tal og som sidan forma det amerikanske danse- og kunstfeltet. Her vart det kvardagslege hylla og koreografar og aktørar opna opp for at all rørsle kunne vere dans.
De Keersmaeker tok inspirasjon frå koreografar som Yvonne Rainer og Lucinda Childs. Desse koreografane blir i dag omtala som minimalistar innanfor det postmoderne danseuttrykket. De Keersmaeker vart kjent med fleire kjente kunstnarar på tvers av kunstsjangrar. Blant desse var musikarar som jobba med komponisten Steve Reich. I eit intervju har ho sagt at ho hadde ei innspeling av Steve Reich i reiseveska si då ho først reiste til New York City:
- I løpet av dei første månadane ved studiet var eg oppteken av å skulle skape «mitt» eige dansestykke basert på denne innspelinga. Ho hadde alle elementa som kunne definere vegen som markerte det tette forholdet mellom dans og musikk, samt det koreografiske konseptet som handlar om kunsten å organisere rørsler i tid og rom. Musikken utgjer tidsformatet og rommet baserer seg på ein underliggande geometri.
Det var komponisten og filmskaparen Thierry De Mey som først hadde introdusert ho til musikken til Reich, noko som altså skulle legge utgangspunktet for det som skulle bli hennar gjennombrot. Ho hadde då allereie som tjueåring presentert sitt første verk i Brüssel. Asch (1980) vart skapt som ei utforsking, som noko som skulle legge til rette for ei vidareføring av komposisjon og stilistisk karakteristikk.