To generasjoner dansere møtes i spennet mellom det ungdommelige og middelaldrende, eller mer erfarne. Koreograf Ingun Bjørnsgaard og hennes team utforsker det personlige, flertydige, utsatte og vakre.
Thomas Björk, Bjørnsgaards samarbeidspartner over lengre tid, står for scenografi og har samarbeidet med Signe Vasshus om kostymedesign. Geir Jenssen, også kjent som Biosphere, har komponert musikken, og på scenen møter vi utøverne Ludvig Daae, Sigrid Edvardsson, Katja Schia, Marius Kjos, Torunn Robstad, Charlott Utzig, Erik Rulin og Gry Kipperberg.
Bjørnsgaard har gjennom sitt eget kompani, Ingun Bjørnsgaard Prosjekt, eller IBP, hatt muligheten til å følge sin kunstneriske visjon, i tett samarbeid med dansere som sensitivt engasjerer seg i å skape både bevegelsesmateriale og dramaturgi. Improvisasjon tas ofte i bruk som metode, det er stor plass til dansernes ekspressive initiativ. IBPs koreografier er kjente for sin unike kombinasjon av formal presisjon og hverdagspatos, og drives av en visuell dramaturgi.
Ingun Bjørnsgaard er utdannet ved Statens Balletthøgskole og Martha Graham School of Contemporary Dance i New York. Grahams koreografiske parametere gir fortsatt gjenklang i selve fundamentet for Bjørnsgaards arbeid. Etter å ha returnert fra New York etablerte hun Zakraz Dansekompani sammen med koreografene Karen Foss og Øyvind Jørgensen. Hun debuterte også som koreograf i 1987 og fortsatte å koreografere for kompaniet fram til Ingun Bjørnsgaard Prosjekt ble etablert som en stiftelse i 1992. Samme året slo IBP gjennom med forestillingen Jomfruer i norsk landskap, som vant Nordic Choreographer Competition of Contemporary Dance i København. Den ble også spilt ved åpningen av Dansens År i 1993, og ble tatt inn som fast repertoar for Norges nasjonale kompani for samtidsdans, Carte Blanche i 1998. Bjørnsgaard har også koreografert for en rekke anerkjente kompanier som Nasjonalballetten, Carte Blanche, CCN - Ballet de Lorraine, Tanztheater Bremen, Komische Oper i Berlin og GöteborgsOperans Danskompani. I 2009 koreograferte hun for Nasjonalballetten ved selve åpningen av det nye Operahuset i Oslo. Bjørnsgaard har også vunnet Kritikerprisen i både 1995 og 2010, samt The Ludwig Forum Innovationspreis for forestillingen The solitary shame announced by a piano i 1998.