Vinteren 2018 er hun tilbake i Oslo med to eksplisitte forestillinger som har samme tematikk og utgangspunkt: menneskelig seksualitet.
21 pornographies (2017) og to come (extended) (2017) er begge deler av serien The Red Pieces. Hva er utgangspunktet for serien og hva er den røde tråden i arbeidet med seriens forestillinger?
Alle forestillingene i The Red Pieces behandler seksualitet - ikke som autonomt uttrykk – men som noe som gjennomsyrer samfunnet både sosialt og politisk. Serien startet med 69 positions (2014) og 7 pleasures (2015) (vist på Dansens Hus 2016 red. anm.) hvor jeg var interessert i seksualitetens historie og hvordan seksualitet og nakenhet har fremstått i performance-kunst og koreografi. Jeg så tilbake til den seksuelle frigjøringen på 60-tallet, hvor nakenhet ofte ble brukt som et verktøy i protester mot krig, kapitalisme, kjernekraft og mer generelt mot stivnede strukturer i samfunnet. Jeg brukte den historiske angrepsvinkelen for å prøve å forstå hvor vi står i forhold til seksualitet i dag i betydningen en tid hvor nytelse og lyst er beslaglagt av kommersielle krefter og hvor grensene mellom private og offentlige rom er mer utydelige enn noen gang.
De to stykkene du presenterer på Volksbühne er bemerkelsesverdige rett og slett fordi de står i en såpass sterk kontrast til hverandre. Ikke bare i dimensjoner (en solo vs. en gruppekoreografi med 15 dansere), men også i atmosfæren og den verdenen av bilder de formidler – de ser nesten ut til å være hverandres motsetninger. Sier motsetningen mellom de to stykkene noe om tiden de er skapt i?
Det var veldig viktig for meg å utvikle diss to stykkene samtidig, å bokstavelig talt gå fra det ene til det andre i det året arbeidet med dem tok. Her ved Volksbühne presenteres verkene for første gang sammen, noe jeg syns aksentuerer forskjellen mellom dem og det faktum at de nærmest operer på helt ulike forutsetninger. På en måte er to come (extended) motsatsen til 21 porngraphies. I 21 pornographies graver jeg i de mørkere sidene ved seksualiteten og kraften i den rent politisk. Forestillingen griper egentlig i fatt i pornografi slik vi kjenner den i dag gjennom store mengder og omfattende online sirkulasjon, snarere ser forestillingen på historien bak pornografiske gjengivelser i kunst og i kulturen mer overordnet. Jeg tror den mørke grunntonen i forestillingen henger sammen med den tiden vi lever i akkurat nå, det generelle sosiale og politiske klimaet. Forestillingen undersøker hva som skjer når vi ser på ting som uroer oss, ting som er voldelige, brutale og grusomme, og hva som skjer med oss hvis vi velger å tilnærme oss denne typen stoff på tross av dette og med åpenhet. Med to come (extended) forsøker vi å finne en potensiell vei ut av disse nokså undertrykkende situasjonene, eller andre måter å leve livet på. Siden seksualitet også er et sted for eksperiment og glede, forsøker vi å se på seksualiteten som en mulighet for endring av maktrelasjoner og en mulighet til å gå ut av undertrykkende strukturene som soloen tar opp ganske eksplisitt.