Forelska i Bergen

Guro Rimeslåtten fikk nærmest angst av Bergen i starten, men etter sju år i Carte Blanche kan hun vanskelig tenke seg noe bedre enn vestlandsbyen.

Foto: Helge Hansen
Har du en opplevelse fra din karriere du husker spesielt godt?
Hmm... jeg tror noe som alltid vil stå som et spesielt minne er min første prosjektkontrakt med Carte Blanche i 2004. Dette var også første gangen jeg arbeidet med Ohad Naharin. Det var en fantastisk forestilling å arbeide i, og en stor ære å få en slik mulighet tidlig i karrieren. Jeg husker de endeløse køene utenfor Det Norske Teatret. Det var stort. Men det er klart, jeg har jobbet i mindre produksjoner senere som nok har utviklet meg mye som danser og skapende utøver. Spesielt vil jeg kanskje nevne Masja Abrahamsen og kollega Ole Martin Meland som har medvirket til å utvikle mine kreative sider.
Hvordan kom du på at du skulle bli danser?
Ballett var en av mange fritidsaktiviteter som barn. I mange år danset jeg hos Hilde Hovdes ballettskole i Røyken, og derfra holdt egentlig dansen bare taket i meg. Plutselig hadde jeg danset så lenge at jeg var gammel nok til å søke pedagoglinjen på Kunsthøgskolen (KHiO), eller Statens Balletthøgskole som det het i gamle dager. Etter studier ved KHiO ble jeg ansatt som vikar i Carte Blanche i ulike produksjoner, og arbeidet samtidig mye som freelanser i Oslo. En stor og viktig del av min karriere har også bestått av undervisning på KHiO. Hos Carte Blanche fikk jeg fast kontrakt i 2008.
Guro Rimeslåtten (i midten) i Sharon Eyals forestilling Corps de Walk (2011) - Foto: Erik Berg
Hva er det beste med Bergen?
Da jeg først flyttet hit, opplevde jeg nok byen som liten og noe klaustrofobisk, men i dag elsker jeg Bergen. Det er en kulturelt levende by, og det er lett å være "hektet på" det som skjer. Og så er det jo overraskende internasjonalt her, det er masse konserter, utstillinger og annet spennende som skjer innen kunst og kultur. Og nettopp det at byen er liten gjør det enkelt å bli kjent med alle de fine folka som bor her. Og selvfølgelig; jeg elsker jo jobben min, og er glad for at vi har en by som er stolt av å ha kompaniet plassert her.
Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut?
Den starter som oftest med oppvarming fra 09:30 til 10:45, og deretter prøver med aktuell forestilling til 16:30, kun avbrutt av 45 minutter lunchpause. Det går stort sett i ett. I tillegg til å arbeide med nye produksjoner, turnerer vi også med eksisterende repertoire. Det krever selvfølgelig også en del arbeid. I dag har vi for eksempel hatt prøver med Hooman Sharifis forestilling fra 2014 parallelt med den nye festspillforestillingen, så dagene er ofte veldig varierte.

We are here together, 22.–25. september 2016

icon-facebookicon-instagramsoek_3icon-searchicon-twitterDansens Hus