Reagerer etter frykt-forestilling: – Publikum ble uvel og forlot salen

Carte Blanche-showet While they are floating vekker kraftige reaksjoner.

Foto: Arash Nejad

Artikkelen er skrevet av Bodø Nu kan leses i sin helhet her.

Fredag var danseensemblet Carte Blanche i Bodø  med det kontroversielle showet "While they are floating". Forestillingen tar utgangspunkt i flyktningers personlige fortellinger og er blitt kjent for å skape sterke sanseinntrykk – og redsel.

Nå kommer det reaksjoner også etter showet i Bodø.

Over streken
– Folk forlot salen fordi inntrykkene ble for sterke. Folk ble rett og slett uvel, sier en publikummer som ønsker å være anonym, til Bodø Nu.

Spesielt ett grep vekket harme.

– Under forestillingen skrudde de av lysene til nødutgangene. Dette som en effekt – de sa; slik føles det å ikke ha noe sted å rømme. Dermed var det helt mørkt og umulig å se utveier dersom en alvorlig situasjon skulle oppstått.

– Hva tenker du om at noe sånt blir gjort?

– At det er over streken, rett og slett. Det var heller ikke opplyst i programmet i forkant at noe slikt skulle bli gjort.

Gode rutiner
Markeds- og kommunikasjonssjef i Stormen konserthus, Andreas Førde, mener grepet med å slokke lysene var godt planlagt og at alle retningslinjer ble fulgt.

– Danserne forklarte underveis hva som skjedde, slik at publikum skulle få en forståelse av hva som foregikk og hvorfor. Vi hadde gjort en risikoanalyse i forkant og satt inn et ekstra antall vakter i salen i fall noe skulle skje. Dermed føler vi at vi hadde kontroll, sier han.

– Men dette var ikke annonsert i forkant? Visste folk hva de gikk til?

– Det spiller nok på det Carte Blanche ønsker å få frem, i form av et overraskende segment. Forestillingen tar utgangspunkt i flyktningers personlige fortellinger, der individuelle transitthistorier og menneskelige fornemmelser skulle formidles. Dette kommer godt frem i omtalen av forestillingen.

– Forstår du at publikum reagerer?

– Jeg kan forstå at noen oppfattet dette som utfordrende og sterkt. Det var også intensjonen med sekvensen, der publikum skulle få kjenne på de følelsene flyktninger kan kjenne på. Samtidig er det vanskelig å vite hva hver enkelt synes og hvor grensene deres går, sier han.

Heller ikke teknisk sjef i Carte Blanche, Jeroen Tjeerd de Groot, mener gruppa har gått for langt.

– Det er meningen at det skal være skummelt. Derfor er også grepet med å skru av lysene et grep vi bruker.

Han viser til at det er konserthusets ansvar å sørge for at publikum er ivaretatt.

– Det er spillestedet, i dette tilfellet Stormen, sitt ansvar å overholde sikkerhetsbestemmelsene. Det vanligste under våre show er at de stiller med ekstra vakter, noe som også er gjort her. 

Artikkelen er skrevet av Bodø Nu kan leses i sin helhet her.

While they are floating, 9.–12. november

icon-facebookicon-instagramsoek_3icon-searchicon-twitterDansens Hus