Gjør døren høy, porten vid!

Dansekunstner Magnus Myhr syns Siri & Snelle inviterer til å danse mer enn noen andre han vet om. 

Hva er ditt aller, aller første minne av Siri & Snelle?
Mitt aller, aller første minne av Siri og Snelle var da jeg så et bilde av to litt oppgitte damer i cowboyhatter i en katalog fra Black Box teater i 2006, fra forestillingen Siri og Snelle Land. Senere var jeg så heldig å få nærkontakt med begge to under studietiden min på KHiO der jeg hadde de som lærere i improvisasjon og koreografi.
Hva er det Siri & Snelle gjør med deg?
Siri og Snelle rører rundt i meg. De får meg til å le, undres og mest av alt: de får meg til å ville danse. Når jeg ser dans får jeg ofte svært lite lyst til å danse, av forskjellige grunner, men Siri og Snelle gjør døren høy, porten vid og åpner opp dansegulvet for meg. Kanskje har det å gjøre med at de også er veldig rause mennesker, og det føler jeg vises på scenen.
Unknown

Magnus Myhr

Magnus Myhr har jobbet som utøver innen dans og teater siden 2007 i det prosjektbaserte feltet, ved Carte Blanche, Trøndelag Teater og Nationaltheatret. Han lager arbeider som er forankret i personlige erfaringer, og interesserer seg for tematikk som omhandler oppvekst, gestaltning av kjønn og menneskers iboende forfengelighet. Hans første soloforestilling vant Trondheimprisen 2014 for årets scenekunst under den årlige NATT&DAG prisen. Foto: Siren Lauvdal

Du har åpen mikrofon og får si akkurat hva du vil til dem, hva ville det være?
Med åpen mikrofon med direktelinje rett inn i hjertene til Siri og Snelle ville jeg framført en klissete og svulstig ballade fra 90-tallet med mye innlevelse og PASSION, noe jeg vet de har utforsket over lengre tid. Jeg håper det ville falt i smak.
Hva er viktig med kunstnerskapet og arbeidene deres?
Siri og Snelle forteller litt annerledes historier, og de jobber ofte med tilsynelatende ganske «usexy» tematikk, men alltid med stor sats, innlevelse og humor. Aldri hadde vel jeg trodd at midtlivskrise, bitterhet og beige kunne interessere meg sånn! De er gode på å skape klamme og til tider intime øyeblikk, og det synes jeg er spennende. Særlig forestillingen GRUMS fra 2014 har satt seg i meg.
Hvem skal du ta med deg på forestillingen?
Jeg har ikke landa en date til Collapsing Distance enda, så det er enda i det blå hvem jeg skal se forestillingen med. Forhåpentligvis dukker det opp noe eller noen før den 18 januar. Forestillingen gleder jeg meg uansett stort til!

Collapsing Distance, 18.–21. januar

icon-facebookicon-instagramsoek_3icon-searchicon-twitterDansens Hus